Mats Fogelqvist är skaparen av den
Heuristiska Engagemangsmodellen
som 
hjälper DIG hjälpa DINA kunder
att köpa. 

Han är en säljtränare, coach och författare.

Mats är också en efterfrågad föreläsare

som ger sin publik ett nytt sätt att se på
försäljning.

 

OM MATS FOGELQVIST:

Två skäl till varför du INTE ska jobba tillsammans med mig. 

Hej, Mats Fogelqvist här.

Jag tänkte jag skulle skriva ett personligt brev till dig eftersom du tog dig tid att besöka min hemsida. 

 

Så vad kan jag berätta om mig själv som kan vara intressant för dig? 

 

Jag bor i Stockholm, jag är strax över 50 år gammal men ser inte ut att vara en dag över 40 (det är i varje fall vad jag vill tro...) 

 

Jag har två döttrar, en hund och en fru. 

 

Jag skulle kunna fortsätta i all evighet, men jag tror inte att du kom hit för att läsa om mig. 

 

Jag tror du kom hit för att se om den här killen kan hjälpa dig.

Är han värd min tid och uppmärksamhet?

 

Kanske inte.

Låt mig ge dig två skäl varför det kan vara så.

Ett. Jag tror inte på genvägar.

Det finns många därute som lovar snabba resultat genom att använda sig av smarta trick.

 

Jag är inte en av dem.

 

Du måste förstå att om du vill lyckas, inte bara idag utan också i morgon, så måste du, och jag menar verkligen måste, sätta dina kunders välgång före din egen. 

 

Och det innebär att du ibland måste stå över kortsiktiga vinster. 

 

Men i slutänden så är det dessa kortsiktiga vinster som gör att företag får problem i varje fall. 

 

Ingen gillar någon som sätter sina egna intressen före dina egna. 

 

Vi undviker att göra affärer med sådana personer. 

 

Men om du är långsiktig i det du gör och vill uppnå - då är jag rätt person för dig. 

Två. Om du bara vill ha det som är lätt och enkelt så kommer jag inte att hjälpa dig.

Jag kan hjälpa dig, men jag kommer inte att göra det.

 

Du måste förstå att om du verkligen ska bli framgångsrik så måste du göra det arbete som krävs. 

 

Mina lektioner kommer kräva en del av dig. 

De kanske knuffar dig utanför din bekvämlighetszon. 

De kräver din investering av både tid och mental energi.

 

Det kommer bli värre innan det blir bättre.

 

Så om du prioriterar bekvämlighet och enkelhet före att faktiskt GÖRA någonting som kommer göra skillnad - då är jag inte rätt person för dig. 

Är du kvar? Bra. Det här vad jag kan göra för dig:

Jag kommer ge dig gratis verktyg och tips som du kan börja använda omedelbart.

 

Jag kommer också försöka sälja grejer till dig.

 

Men jag tror inte att du är så olik mig. Före jag köper så vill jag gärna prova först. 

Så jag ger dig chansen att prova utan några hakar. 

 

Jag tänker så här: Om det du får gratis av mig fungerar så kommer du vilja köpa någon av mina andra utbildningar. 

 

Och om du inte vill det så vill du inte. 

Men förbered dig på att få en hel del frestande erbjudanden från mig! 😀

 

 

Så hur kom det sig att jag skapade en ny säljmodell?

Finns det inte redan tillräckligt av dem kanske du undrar? 

Och visst, det finns massor att välja på, pröva att Googla säljmodell så får du se. 

 

Men grejen är - de fungerar inte. 

En gång i tiden gjorde de det, men vi lever i en helt annan värld nu jämfört med 70-talet då dessa modeller såg dagens ljus. 

 

De är alla baserade på samma ramverk: Du frågar kunden en mängd förberedda öppna och slutna frågor för att hitta kundens behov (som kan vara medvetna eller omedvetna). 

 

Sedan presenterar du en lösning på det behovet vilket är samma sak som den produkt eller tjänst du säljer.

 

Jag tror du blivit utsatt för den här modellen flera gånger, telefonsäljare använder den hela tiden. 

 

Och jag är ganska säker på att du inte gillade det.

Och om du inte gillade det, varför tror du dina kunder kommer göra det?

 

Men varför fungerade modellen när den väl lanserades?

 

Det beror på att dess skapare insåg en sak: vi köper grejer för att vi har problem vi vill fixa. 

 

Tidigare handlade sälj bara om en sak: att visa att det jag säljer är bättre, snabbare, högre, billigare m.m. dvs att övertyga kunden med hjälpa av produktegenskaper. 

 

Den här nya idén spred sig som löpeld över världen.

Framförallt visade den sig fungera väl inom B2B. 

 

Så långt var allt väl, men sedan kom internet.

Före internet hade vi som kunder eller konsumenter dålig tillgång till information. Företag satt med trumf på handen. 

 

Som kund var du beroende av att en säljare informerade dig om vad som skulle kunna lösa de problem du hade. 

Idag är det tvärtom. 

 

Idag tar vi själva ta reda på vad löser våra problem.

Fundera bara på hur reseindustrin har förändrats.

 

Före internet hade vi inget annat val än att gå till den lokala resebyrån. De hade monopol på att boka flygbiljetter. 

 

Nu bokar vi våra flygbiljetter själva.

Men hjälp av kraftfulla sökmotorer får vi alla flygalternativ presenterade till oss direkt. 

 

Och vad har hänt med alla lokala resebyråer?

 

Samma sak gäller dina kunder. 

Så snart behovet uppstår börjar de leta efter en lämplig leverantör. Och de är inte, som tidigare, beroende av lokala företag, nej hela världen ligger öppen framför deras fötter

 

De tar fram en lista på några lämpliga leverantörer och om du har tur blir du inbjuden att skicka in en offert.

 

Men vid det laget handlar det bara om en sak - priset.

Och det är än situation ingen av oss vill befinna oss i.

 

Men det finns ett bättre sätt.

Ett MYCKET bättre sätt.

 

Det Bästa Sättet = Hjälp Dina Kunder Att Köpa

Beslutsfattare på företag är dränkta i arbete.

 

Så det är inte så konstigt att de inte har tid att träffa en massa säljare.

 

För deras erfarenhet av säljare kan så långt sammanfattas med en sak: slöseri med tid.

 

De ser helt enkelt ingen mening med det.

Det här upplevde jag själv när jag jobbade som marknadsdirektör på ett stort företag.

 

Ibland gick jag med på att träffa en och annan reklambyrå.

Jag hoppades alltid att de skulle överraska mig och ge mig lite nya idéer och perspektiv som jag kunde ha användning för. 

 

Men nej. Det hände aldrig. 

 

I stället spelade alla samma gamla trista melodi. 

Jag fick utstå 60 smärtsamma minuter av slutna och öppna frågor medan de grävde efter mina behov. 

 

Med vilken rätt stal de en hel timma av min arbetsdag?

Utan att ge något tillbaka?

 

Den insiktsdrivna säljmodellen jag beskriver i min bok SLUTSÅLT tar en helt annan approach.

 

Om jag skulle sammanfatta min modell med en enda mening så är det denna: Det handlar inte om dig eller ditt företag, det handlar bara om dem. 

 

Genom att förstå hur beslutsfattare tänker kan vi ge dem det de vill ha.

 

Och vägen dit går via kunskaper och insikter.

 

Här är mitt första tips till dig:

Kolla in min säljskola som du hittar här på min websida.

 

Testa något av mina tips.

 

Om det fungerar så kanske du överväger att köpa någon av mina utbildningar jag kommer erbjuda dig? 

 

Enkelt, eller hur?

 

Tack för att du kom hit, på återseende!

 

Mats

 

Prenumerera På Gratislektioner

Så Hjälper Du Dina Kunder Att Köpa

© Crossfell AB. All rights reserved.